کد مطلب:211192 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

مقدار استفاده از دنیا
امام صادق علیه السلام برای آنكه حد استفاده را از دنیا معلوم فرماید و جانب تقوی و پارسائی را نگاه دارد فرمود:

ما انزلت الدنیا من نفسی الا بمنزلة المیتة اذا اضطررت الیها اكلت منها - ان الله تبارك و تعالی علم ما العباد عاملون و الی ما هم الیه صائرون فحلم عنهم عند اعمالهم السیئة لعلمه السابق فیهم فلا یغرنك حسن الطلب ممن لا یخاف الفوت ثم تلا قوله تعالی

تلك الدار الاخره نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض و لا فسادا

فرمود دنیا به منزله مرده ای است كه اگر مضطر شدید از آن به قدر اضطرار می تواند صرف كنید



[ صفحه 403]



همان طور كه مردی فقیر گرسنه در حال اضطرار می تواند اكل میة كند به اندازه ای كه رفع خطر از او شود فرمود خدا می داند بندگان به این حد راضی نیستند و برای كسب دنیا در حركت و فعالیتند می خواهند كار خوب كنند اما در راه دنیا سیئات بجا می گذارند.

فرمود دنیا شما را مغرور نكند و اگر مال دنیا رو به سوی شما آورد كارهای نیكو از شما فوت نشود آنگاه این آیه را خواند كه خداوند می فرماید این دار آخرت را برای كسانی قرار دادیم كه در دنیا رفعت و مقام و منصب نخواهند و برای مطلوب خود فتنه و فساد مرتكب نشوند.

سپس با چشم گریان فرمود والله ایمنی در این آیه برای دنیا خواهان نیست - به خدا سوگند كه ابرار رستگارند آنها كه ذره ای اذیت نكردند و از خوف خدا در خشوع افتادند - و فرمود دنیا سجن مؤمن و بهشت كافر است - شماها در مصایب صبر كنید تا خداوند كار شما را اصلاح فرماید.

فرمود: و من اصبح و امسح والدنیا اكبر همه جعل الله الفقر بین عینیه و شتت امره ولم ینل من الدنیا الا ما قسم له و من اصبح و امسی والاخره اكبر همه جعل الغنی فی قلبه و جمع امره [1] .

فرمود هر كس صبح كند و تا شامگاه وجهه همتش دنیا باشد خداوند فقر را بین چشمانش آورد و امور او را پراكنده سازد به دنیا موفق ندارد مگر به اندازه قسمت او.

قال علیه السلام من اكثر اشتباكه (اشتغاله) فی الدنیا كان اشد محسرته عند فراقتها

فرمود كسی كه دنیا هدف او باشد و دائما مشغول گردد حسرت و ندامتش در موقع مرگ و فراق از دنیا از همه بیشتر است.

قال علیه السلام من تعلق قلبه بالدنیا تعلق قلبه بثلاث خصال هم لا یفنی و امل لا یدرك و رجاء لاینال.

فرمود كسی كه دلبستگی به دنیا داشته باشد به سه چیز دلبسته است همی كه فناپذیر نیست آرزوئی كه به او نخواهد رسید امیدی كه نائل به آن نمی شود اینها میوه دلبستگی به



[ صفحه 404]



دنیاست پس چه بهتر كه زهد و پارسائی پیش گیری و دنیا را طریق آخرت شناسی.


[1] كتاب كافي كليني باب حب الدنيا.